6 pętli

Posted: December 9, 2013 in klimatyzacja w domu
Tags:

Mam w układzie klimatyzacji 6 pętli po ok. 80m każda. Rura miedziana – Wicu firmy Wieland w osłonie z PCV. Grunt piaszczysty, temperatura parowania -0,8*C.
Jeżeli chodzi o zdjęcia to mam pod ręką tylko mojej pompy jest to solanka-woda.
Zdjęcia pompy z bezpośrednim parowaniem może następnym razem. Decyzję o budowy pompy podjąłem i wykorzystuję czas na naukę i gromadzenie gratów do klimatyzacji.
Mój twór będzie dość ambitny jak na amatorską konstrukcję, bo R410A, dwusprężarkowy (dwa inwertery AC), rewersyjny, z zaworem EEV, subcooler również z EEV i do tego hot gaz bypass i wtrysk ciekłego czynnika.
Dlaczego aż tak?
Bo nabyłem okazyjnie kilka zewnętrznych jednostek klimatyzacji LG VRF i one to wszystko już mają polutowane jak trzeba, pozostaje w zasadzie wyłącznie sterowanie i wymienniki wodne (system Multi V jest powietrze-powietrze).
“Wyłącznie” w powyższym zdaniu brzmi fałszywie, bo tworzę logikę i algorytmy sterowania już od roku i ledwo co widać koniec zabawy, a jeszcze nie dotarłem do miejsca w którym odpalił bym prototyp. Program obsługi pompy na sterowniku doszedłem do tego, że za chiny nie dam rady zrobić wystarczająco szybko działającego sterowania elektronicznymi zaworami rozprężnymi.
Czytając forum do znudzenia znajdowałem opisy walk z TZRami, co skłoniło mnie do znalezienia rozwiązania idioto odpornego i działającego ze zmiennym przepływem czynnika (inwertery + zmienne obciążenia cieplne – podłogówka i klimakonwektory ze sterowanymi elektrycznie zaworami).
Kilka dni googlowania i znalazłem rozwiązanie na zasterowanie zaworami EEV mojego bydlęcia (pominę genialne rozwiązania Carela, Eliwell, Dixel i Emerson, bo to nie nasza liga cenowa). We współpracy z zaworami EEV które posiadam (Fujikoki EDM) dają stabilną regulację przegrzania dla przepływów od prawie zera do maksymalnej zaworu (jak widać zawór ma 2000 kroków, więc bardzo precyzyjnie i z pilnowaniem nieliniowości zaworów), w moim przypadku od 2 do 20kW mocy grzewczej.
Bazując i na temperaturze oraz co ważne ciśnieniu zapominam o temacie regulacji układu, bo robi to za mnie czarne pudełko trzymając przegrzanie w ryzach bez względu na machanie falownikiem i inne zakłócające przegrzanie czynniki wewnętrzne i zewnętrzne.
Sterowniki, dodatkowo czujniki i przetworniki P>V oraz bardzo tanie (jak na nasz rynek) zawory EEV.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s